Paardensport Vlaanderen

Vereenvoudiging van formaliteiten voor vzw's

10-07-2009 ·

In het verleden waren vzw's verplicht om jaarlijks een kopie van hun ledenregister neer te leggen op de griffie van de rechtbank van  koophandel.
Vanaf 30 mei 2009 moet deze neerlegging niet meer gebeuren. Ook de wijzigingen moeten niet meer doorgegeven worden.
De Wet houdende diverste bepalingen van 6 mei 2009 schaft die meldingsplicht namelijk af.

Opgelet!
De vzw blijft wel verplicht een geactualiseerde ledenregister bij te houden op de zetel van de vzw.
Wijzigingen, zoals nieuwe leden en einde lidmaatschap schrijft u in binnen de acht dagen nadat de raad van bestuur ervan op de hoogte is gebracht.

De wet past ook de tekst van de vzw-wetgeving aan:
1) Oproeping algemene vergadering
De wet vervangt de uitnodiging met 'oproepingsbrief' door een 'oproeping'. Reden is het courante gebruik van e-mail. Door die wijziging moet de uitnodiging tot de algemene vergadering niet meer noodzakelijk via een brief gebeuren maar kan bijvoorbeeld ook per e-mail.
2) Publicatie van benoeming of mandaatbeïndiging bestuurders
Is de betrokken bestuurder een rechtspersoon, dan was u verplicht als één van de identificatiegegevens het btw-nummer op te geven. In plaats van het btw-nummer moet nu voor een rechtspersoon het ondernemingsnummer worden vermeld.

bron: sociare